Az egészséges táplálkozásról…

 

Azt gondolom, hogy a túlsúly és a testünkön lerakódó zsír egy kimondottan hasznos és fontos dolog az ember életében.

Egészen a húszas éveim végéig nem izgatott az, hogy mit eszek. 13 kg súlyfelesleg volt rajtam és egyfolytában csak az evésre tudtam gondolni. Egy nap eldöntöttem, hogy lefogyok. Utána olvastam egy csomó dolognak, videókat néztem és könyveket olvastam az egészséges táplálkozásról. Rádöbbentem, hogy nem csupán rosszul néz ki, ha valakin túlsúly van, hanem komoly egészségügyi kockázatokat is hordoz magával a zsír. Nem sokkal később 13kg-tól szabadultam meg.

Teljesen megváltozott az arcom, alakom és sokkal jobban kezdtem érezni magamat a bőrömben. Elhatároztam, hogy soha többé nem fogom elhanyagolni a testemet és még jobban utána olvasok a tökéletes táplálkozásnak.


Azóta is sorra olvasok cikkeket, könyveket arról, hogy mi a titok. Hogyan lehet sokáig élni úgy, hogy idős korában nem szed 20db gyógyszert az ember napi szinten. Ebben a fogalmazásban a több éves kutatásom eredményének egy részét fogom leírni, a legfontosabb dolgokat. Hozzátartozik az igazsághoz, hogy a fogyásom alatt rendszeresen sportoltam és mai napig az életem része a sport. Szerintem, a mozgás önbizalmat, örömöt, és egészséget ad az embernek a jó kinézeten kívül.

Azzal kezdeném, hogy szerintem a hosszú, egészséges élethez 3 dolog kell:

1. szellemi jóllét  2. rendszeres mozgás, 3. és talán a legfontosabb, a helyes táplálkozás.

Gondoljunk csak bele, ha dohányzunk, a káros füst a tüdőnkbe kerül, és akkor kátrány, illetve egyéb oda nem illő dolgok rakódnak le a tüdőnkben. Az oda nem illő, egészségtelen dolgok nem csak a tüdőnkben okoznak gondokat (pl. tüdőrák), hanem kihatnak az egész testünkre, és pl. a keringésünket is tönkre teszik.

Az egészségtelen táplálkozással ugyan ezt tesszük. Olyan dolgokat viszünk be a szervezetünkbe, amiknek nem lenne ott helye, szerepe és így gyakorlatilag saját magunkat mérgezzük. Ha megválogatjuk azt, amit eszünk, és csak olyan tápanyagokat viszünk be a szervezetünkbe, amik feltétlenül szükségesek, akkor nem kell aggódnunk majd a betegségek miatt, jobb lesz a közérzetünk, a teljesítményünk, és tovább fogunk élni.

Akkor mit egyek, hogyan táplálkozzak, hogy ne mérgezzem a saját testemet?

Ez egy nagyon komplex téma, de megpróbálom összefoglalni röviden.

(itt egy cikkemben elolvashatod, hogy miképp irányítja az agyad a táplálkozásodat

Ne egyél túl sokat. Tudom, ez egy közhely, de gondoljunk csak bele, hogy az egészséges emberi gyomor nem nagyobb, mint két ököl.  Vajon ez véletlen van így, és nyugodtan megehetünk 2 nagy tál ételt, plusz desszertet, mert rugalmas a gyomrunk és tágul? Nem hinném, az emberi test egy tökéletesen kitalált szerkezet. Egy felnőtt embernek nincs szüksége sok táplálékra, elég napi 3-5 alkalommal egy-egy kis tálnyi étel.



Az élelmiszeripar egy nagy üzlet, a nagy cégeknek egy céljuk van:

minél több terméket eladni, hogy jó sok pénzt keressenek. A reklámokban mindig azt próbálják tudattatni az emberekkel, hogy a több jobb.

Grátisz 50g, egyet fizetsz kettőt kapsz, plusz 50Ft-ért nagyobb sültkrumplit kaphatsz, stb. Ne dőljünk be a reklámoknak! Nem kell sok étel, de az minőségi legyen. Ne együnk túl sok húst, mert nehezen emészti meg a gyomrunk, ugyan ez a helyzet a cellulóz tartalmú zöldségekkel is. Mértékkel együk ezeket. Nagyon fontos, hogy jó arányban fogyasszunk fehérjét, zsírt és szénhidrátot.

A szénhidrátok nagyon veszélyesek tudnak lenni.

A lassan felszívódók energiát adnak és fontos elemei a táplálkozásunknak, a gyorsan felszívódók cukorbeteggé tesznek minket, hizlalnak és konkrétan megbetegítenek. Rostban gazdag, hosszan felszívódó ételeket együnk.

Ilyenek pl. a teljes kiőrlésű gabonák,  teljes kiőrlésű lisztek (rozsliszt, tönkölyliszt, mandulaliszt).

A zsírok, olajok valamelyest lassítják a táplálékok felszívódását. A gyümölcsök, tejtermékek gyorsan szívódnak fel, de a leturmixolt, pürésített ételek még rövidebb idő alatt szívódnak fel. A legnagyobb probléma azzal, hogy egy étel gyorsan szívódik fel az az, hogy hihetetlen gyorsan emeli meg a vércukorszintedet.

Ha megeszel egy sor tejcsokit, akkor igen hamar felszívódik az és megemeli a vércukorszintedet. Erre inzulin szabadul fel a véredben, hogy a szénhidrátokat lebontsa. Ha sok gyorsan felszívódó szénhidrátot fogyasztunk, akkor magas lesz az inzulin-reakció. Ezzel csak az a baj, hogy ezután az egekben lévő vércukorszintünk leesik a mélybe és szédülni kezdünk, illetve újból éhesek leszünk.

Glikémiás indexnek hívják azt, hogy mennyire nagy az inzulin reakció egy adott tápanyag elfogyasztása után.  Minél nagyobb ez az érték, annál extrémebb hullámvasútnak tesszük ki a szervezetünket és annál több kárt teszünk saját magunkban.

Mivel a nagy inzulin reakció után leesik a vércukrunk, így megint éhesek leszünk és feleslegesen viszünk be táplálékot a szervezetünkbe. A feleslegesen bevitt táplálék olyan, mint a dohányfüst a tüdőben.



Még 3 fontos dolgot említenék meg.

Az első, hogy csak vizet igyunk. Persze, napi 1-2 kávé, tea, alkalmanként mértékletes alkoholfogyasztás nem árt, de az édes üdítőket távolról kerüljük el. A bennük feloldott cukor glikémiás indexe nagyon magas, egy 500ml-es üdítő elfogyasztása borzalmas károkat tesz a szervezetünkben. Felejtsük el a lónyálakat, igyunk vizet!

A második: Minél inkább feldolgozatlanabb termékeket fogyasszunk. Chips, tejcsoki, epres joghurt, párizsi. Ezek csak példáknak jók, fogyasztásra szerintem alkalmatlanok. Minden feldolgozott, valamivel összekevert, tartósított, színezett étel hasonló, mintha mérget ennénk. Ezeket is felejtsük el! Olyan ételeket együnk, amik megtalálhatóak a természetben is. Pl. csirkemell, zöldségek, gabona, zab, stb.

Az utolsó dolog, amit nem mindenki tud betartani (anyagi okok miatt), az a BIO gazdálkodásokból vagy háztáji termelőktől származó alapanyagok fogyasztása. Ezekben nincsenek vegyszerek, antibiotikumok, tartósítószerek csak a természet eredménye. Ugyan, ezek a termékek drágábbak, de az egészségünk szerintem minden pénzt megér.

Hogy összefoglaljam az egészet hívószavakkal: Ne sokat, lassan felszívódót, glikémiás indexre figyeljünk, húst mértékkel, a szénhidrátokat válogassuk meg, csak vizet igyunk, a feldolgozott termékeket meg se vegyük, és ha lehet, akkor minőségi, BIO termékeket együnk.




Ha meg magasról teszel az egész egészségesen táplálkozásra, akkor ne aggódj, a hasadra lenézve az „úszógumid” kedvesen jelzi neked, hogy rossz úton jársz és kéri, hogy változtass, ha nem akarod betegen leélni az életed hátralévő részét.

Hát nem nagyszerű, és hasznos dolog az elhízás? Hát de, gyakorlatilag emlékeztet, hogy változtass, és az életedet menti meg, mert észre sem vennéd, hogy mérgezed magad!

 

E-bookjaim
error

Nézz be a többi social oldalamra is szuper tartalmakért!

  • Facebook
    Facebook
  • YouTube
    YouTube
  • PINTEREST
  • Instagram